Total Pageviews

Thursday, March 2, 2017

Mattotehtaan kaava, mihin ne autot pannaan? Mitkä autot?

MATTOTEHTAAN KAAVA

Lautakunta oli palauttanut kaavan uudelleen valmisteluun sillä perusteella, että haluttiin autopaikka/asunto, ei autopaikka/85m2, kuten kaavassa oli. Kaupunginhallitus oli ottanut kaavan käsittelyyn ja se palasi lautakunnan käsiteltäväksi.

Palautus tarkoitti käytännössä kaupungin tiivistämisen lopettamista. Autopaikkoja ei mahdu tontille niin paljon kuin lautakunta toivoo.

Puheenvuoroni kokouksessa:

Me jokainen elämme omassa kuplassamme. Minun kuplassani meidän perheellä on kuusi lasta, joista yhdellä on auto ja toinen perhe käyttää yhteiskäyttöautoja. Minä ymmärrän hyvin, että minun lapseni ovat erilaisia kuin jonkun muun perheen lapset. Mutta tiedän että on olemassa aika paljon heidän kaltaisiaan.

Minun kuplani ylettyy jopa asuinkadulleni. Sarkatiellä on kahdeksan asuntoa, omakotitaloja ja yksi paritalo.  Yhdellä perheellä on kaksi autoa, yhdellä asukkaalla ei ole autoa lainkaan ja muiila yksi. Ehkä siellä ei kukaan uskalla hankkia toista autoa, kun näkevät kriittisen katseeni sieltä piha-aidan yli. Mutta tämmöinenkin kadunpätkä tässä kaupungissa on kolmen kilometrin päässä keskustasta. Uskon kyllä, että Järvenpäässä on asuinalueita, joissa perheillä on monta autoa. Mutta en millään jaksa uskoa, että rautatieaseman viereen yksiöön muuttaisi perheitä, jotka tarvitsevat kaksi autopaikkaa.

Toivon, että pystymme kaikki vähän irrottautumaan omista kuplistamme tätä kaavaa tutkiessamme. Minä en halunnut viime kerralla yksin kannattaa kaavaa, joka ei ole mielestäni ollenkaan hyvä. Pihalla on aivan liikaa autoja. Aion astua ulos kuplastani ja puolustaa tätä kaavaa vaikka harmittaakin.


Monday, February 27, 2017

HSL:n lipputuen poistaminen järvenpääläisiltä

Puheenvuoroni valtuustossa 27.2.2017

Valtuusto on talouden tasapainottamisohjelmassa joulukuussa poistanut HSL:n lipputuen järvenpääläisiltä työmatkalaisilta. Säästöä piti tulla 390.000 euroa. Tarkemman laskemisen jälkeen näyttääkin siltä, että tasapainottaminen aiheuttaa kaupungille lisämenoja. Verotulot vähenevät seuraavana vuonna. Tuen poistaminen vaikuttaa verotuloihin 1,7 miljoonaa euroa. Toisaalta valtionosuuksien tasaukseen se vaikuttaa kahden vuoden päästä 640.000 euron verran myönteisesti. Lopputulos laskelmasta on se, että 400.000 euron kokoinen talouden sopeuttaminen tänä vuonna aiheuttaa kaupungille seuraavina vuosina 1,1 miljoonan euron verotulojen menetyksen eli 700.000 euron tappion. Ei tämmöiseen sopeuttamista pidä tehdä.



Thursday, February 9, 2017

AURINKOPANEELIT KOULUJEN KATOILLE


Valtuustoaloitteeni 7.11.2016:

Me allekirjoittaneet toivomme, että Järvenpään koulujen katoille hankitaan aurinkopaneelit, jotka tuottavat koulun tarvitseman sähkön. Samalla aurinkosähkö voisi kompostoinnin tavoin olla oppilaille ohjausta kestävään ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan.

Aurinkosähkö toimii Suomessa lähes yhtä hyvin kuin Pohjois-Saksassa, jossa se on jo tavanomainen energian tuotannon lähde. Aurinkosähkö on toiminnassa 30 vuotta, jopa 50 vuotta. Noin kymmenen vuoden takaisinmaksuaika on siinä ajassa mitätön.

KL-Kuntahankinta on kilpailuttanut aurinkopaneelien toimittajat. Heidän kauttaan paneelit ja asennus olisi saatavissa edullisesti. Niiden hankinta myös työllistäisi paikallisesti, koska paneeleita asentaa mm. järvenpääläinen Sähkötalo.
Aurinkopaneelien hinnat ovat tulleet voimakkaasti alas ja ovat laskussa edelleen. Kunnat saavat valtiolta 25 prosenttia tukea aurinkosähköön siirtymisestä.

Aurinkopaneeleja ollaan asentamassa esimerkiksi Ressun lukion katolle, uuteen lappeenrantalaiseen kouluun ja niitä on jo Seinäjoella koulun katolla.

Houkutteleva ja elinvoimainen kunta tarvitsee energiaratkaisun, joka on taloudellisilta ja ympäristöllisiltä ominaisuuksiltaan kestävä. Järvenpää voisi olla kestävän kehityksen edelläkävijä asentamalla aurinkopaneelit koulujensa katoille.








Wednesday, February 8, 2017

Mattotehtaan kaava

Kaupunkikehityslautakunta palautti viime kokouksessaan (2.2.2017) Mattotehtaan kaavan valmisteluun. Valmisteluohjeena oli autopaikkojen ja asuntojen suhteen tarkistaminen. Suurin osa lautakunnasta oli sitä mieltä, että autopaikkavaraus 1 paikka/ 85 m2 ei riitä, kun asunnoista on niin paljon pieniä yksiöitä.

Tontille oli alunperin suunniteltu kerrostaloa hyvin vähillä autopaikoilla ja jopa yhteisautojen käyttöä.  Lautakunta torjui iltakoulukäsittelyssä ajatuksen. Kun kaava tuli lopulta hyväksyttäväksi, siinä oli autopaikkoja 1/100 m2.  Tämän kaavan lautakunta palautti äänestyksen jälkeen uudelleen valmisteluun joulukuun kokouksessa.

Sampo Perttula sai suunnittelijan kanssa aikaan kaavan, jossa autopaikkoja oli 1 paikka/ 85 m2. Sama autopaikkavaraus on myös uusissa kerrostaloissa Pajalan alueella tien toisella puolen. Tämäkään ei siis lautakunnalle riittänyt. Kaava palautettiin yksimielisesti uudelleen valmisteluun.

Mitä se tarkoittaa? Sitä, että keskustan kerrostalotontteja ei voi tiivistää. Autopaikkoja ei mahdu tarpeeksi, jos autopaikkanormi 1/100 m2 ei kelpaa. Seuraavat kaavat lautakunta palauttaa yksi toisensa jälkeen.

Minun olisi pitänyt äänestyttää palautusehdotus. Puheenvuorojen perusteella oli selvää, että kaikki muut lautakunnan jäsenet minua lukuunottamatta kannattivat autopaikkojen lisäämistä ja kaavan palauttamista. Olisin yksin äänestänyt kaavan palauttamista vastaan. Olin kuitenkin palauttamisen kannalla, mutta eri perustein kuin muu lautakunta.

Minä en pitänyt kaavasta, joka meille oli esitelty. Tontti oli täynnä autopaikkoja. Talo sijaitsee vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä rautatieasemasta. Siihen olisi voinut kaavoittaa vaikka autottoman talon tai yhteiskäyttöautoja käyttävän talon.

Minun olisi pitänyt saada esitykseen oma mielipiteeni mukaan. Kun valmisteluohjeita annettiin, tajusin, etten voi antaa kaksia ristiriitaisia ohjeita. Niinpä näyttää siltä kuin olisin muun lautakunnan mielipiteen takana.  En ole.

Wednesday, January 4, 2017

Paikallisliikenne harjoituksissa

Paikallisliikenteen liikennöitsijä vaihtui vuoden vaihteessa. Uusi liikennöitsijä Reissu-Ruoti joutui monenlaisista syistä johtuen aika lyhyellä varoitusajalla ottamaan paikallisliikenteen haltuunsa. Eikä se hyvin sujunut. Joitakin vuoroja on jäänyt ajamatta kokonaan, joku vuoro on jättänyt asiakkaat matkalle, joku vuoro on jatkuvasti myöhässä. Maksulaitteet eivät toimi.

Mutta kiitostakin tulee. Joku on saanut matkustaa ilmaiseksi, kun maksulaitteet eivät toimi. Bussi on odottanut myöhässä olevasta junasta matkustajat mukaan. Kuljettajia kehutaan ystävällisiksi.

Toivotaan, että liikenne lähtee luistamaan eivätkä harjoitukset enää kestä pitkään.