Total Pageviews

Tuesday, February 22, 2011

Laatukäytävät kevyen liikenteen verkostoon

takaisin

Kevyen liikenteen väyliin tarvitaan laatukäytäväajattelua. Mitä se tarkoittaisi Järvenpäässä? Silloin jokaisesta kaupunginosasta olisi edes yksi joka päivä turvallisesti käytettävissä oleva reitti kaupungin keskustaan ja lähimmälle joukkoliikennepaikalle, bussipysäkille ja juna-asemalle.

Laatukäytäväajattelua on tähän saakka sovellettu vain autoilijoiden käyttämiin väyliin. Väylien palvelutasoluokat on määritelty. Koska rahaa ei ole riittävästi kaikkien väylien pitämiseen moitteettomassa kunnossa, voimavarat on järkevää kohdistaa niiden väylien kunnossapitoon, jotka ovat tärkeimpiä ja joita käytetään eniten. On saatava aikaan enemmän vähemmällä.

Runsaslumisina talvina kävelijöiden, pyöräilijöiden ja lastenvaunujen työntäjien liikkuminen on työlästä. Autoilija pärjää heikoimmissakin olosuhteissa, hevosvoimia riittää. Yhden ihmisen voimalla liikkuvan valtaa voimattomuuden tunne tukkoisilla väylillä liikkuessa. Terveyttä edistävä liikkuminen ei houkuttele, ja ympäristöystävällinen elämäntapa tulee liian vaikeaksi.

Kevyen liikenteen laatukäytäviä siis tarvitaan kipeästi. Päätepisteisiin tulee järjestää polkupyöräilijöille ilkivallalta ja säältä suojattuja pyöräpaikkoja. Niitä on pidettävä kunnossa. Laatukäytäviä täydentäisivät sivureitit, joita kunnostettaisiin niin hyvin kuin kunnossapitovoimavarat suinkin sallivat. Järjestelmä takaisi sen, että kevyen liikenteen väylät palvelisivat liikkujaa paremmin.

Laatukäytäväajattelua tarvitaan myös sulana kautena. Hiekoitus (murskeet) on järkevää poistaa ja routavauriot korjata samanlaisessa kiireellisyysjärjestyksessä, laatukäytäviltä ensin ja sen jälkeen vähemmän käytetyiltä väyliltä.

Liikkumista edistävä kotikaupunkimme Järvenpää voisi näyttää esimerkkiä kaikille Uudenmaan kaupungeille ja kunnille. Ongelmahan on yhteinen.

3 comments:

Tytti said...

Itse kehuisin Järvenpään kevyenliikenteen väylien talvikunnossapitoa. Pyöräilen kesät talvet ja vaikka tänä talvena on ollut aika haasteelliset pyöräilykelit, niin aika sujuvasti olen pyörällä työmatkat taittanut- kiitos auraajien :). Kaisan kehitysajatukset ovat oikein hyviä näin pyöräilijän kantilta. Pyörien säilytysmahdollisuuksiin kannatan ehdottomasti jotain kekseliästä ratkaisua, olisi mukava voida luottaa siihen että pyörä on säilynyt koskemattomana esim. juna-asemilla. Pari pyörää on ollut solmussa/vailla rengasta tai satulaa kun asemalle ovat jääneet -ja se on tosi kenkkumaista kun asialle varmasti voisi helposti tehdä jotain ennaltaehkäisevästi. Vaikkapa paikka jonne pyörän voi jättää kameran valvovan silmän alle?

Tytti said...

Ympäri vuoden pyöräilevänä kiittelen kevyenliikenteen reittien hoidosta auraajia tänä talvena! Vaikka kelit ovat olleet haasteellisia, työmatkat ovat taittuneet pyörällä sujuvasti.Mutta Kaisan kehitysajatukset ovat kyllä hyviä ja varsinkin se että pyöriä tulisi voida luottavaisin mielin säilyttää esim. asemilla on TOSI tärkeä juttu. Itselläni on pari pyörää mennyt "solmuun"/rengas tai satula irroitettu kun ovat jääneet asemalle säilytykseen. Tosi harmittavaa kun tällaiset yllätykset olisivat vältettävissä ennaltaehkäisevillä jutuilla, vaikkapa valvontakameroilla!

Kaisa Saarikorpi said...

Järvenpään keskustaan aseman tuntumaan tarvittaisiin ehdottomasti pyörien säilytystila, jossa pyörät olisivat lukitussa tilassa, turvassa. Jossa olisi lukittavat kaapit pyöräkypärälle ja sadeviitalle. Ja voisi siellä olla pyörakorjaamo ja -vuokraamokin!