Keväällä pyörätiessä on isoja avonaisia
haavoja. Pahoja vahinkoja on sattumaisillaan joka päivä, kun etupyörä hurahtaa
rakoon ja pyöräilijä lentää katuun. Toivottavasti kuitenkin kypärä päässään.
Kevyen liikenteen väylien kunnossapidon pitää olla etusijalla katujen
kunnostuksessa.
Talvella joudun puskemaan pyörääni läpi
kinosten, vaikka autotie onkin jo aurattu. Pyörätiet pitää avata ensimmäisenä.
Meidän asukkaiden täytyy myös tietää, mitkä reitit aurataan ensiksi, jotta
tiedämme mistä kannattaa pyörällä yrittää asemalle silloin kun tiet ovat
tukossa.
Sadesäällä puen päälleni sadeviitan, joka on
asemalle tullessani likomärkä. Sullon kassiini kypärän ja märän viitan ja
kuljetan niitä mukanani koko päivän. Illalla palaan pyöräni luo ja joskus
totean, että pyörää on pahoinpidelty, ehkä se on jopa varastettu.
Aseman
läheisyyteen tarvitaan kunnollinen pyöräparkki. Paikka, johon pyörän saa
suojaan vartioituun tilaan. Paikka, jossa on mahdollisuus varata lukittu kaappi
sadeviitalle ja kypärälle ja muille ylimääräisille tavaroille, jotka autoilija
jättää autoonsa odottamaan.
Tehdään Järvenpäästä pyöräilijän
unelmakaupunki.
2 comments:
Toivoisin myös muutosta reunakiviin. Monessa paikassa reunakivien töyssy on korkea, ja luiskattuna on ehkä yksi kivi, eikä sekään kunnolla asvaltin tasalle upotettuna. Tekninen toimi vastasi palautteeseeni vain että "tämmöinen on käytäntö, eikä sitä lähdetä muuttamaan". Huonot ja kapeat luiskat hidastavat pyöräilyä ja aiheuttavat vaaratilanteita, kun useampi tienkäyttäjä yrittää yhtä aikaa samaan kohtaan.
On hienoa että painotat kevyenliikenteen edellytyksiä. Toivoisin hyvien ehdotustesi lisäksi sitä, että reunakiveysten luiskiin kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Nyt ne ovat monin paikoin huonosti upotettuja, ja vain yhden reunakiven levyisiä. Teknisestä toimesta todettiin minulle että "se on käytäntö, eikä sitä lähdetä muuttamaan". Huonot luiskat tekevät pyöräilystä ikävämpää ja aiheuttavat vaaratilanteita usean tienkäyttäjän yrittäessä osua luiskalle yhtä aikaa. Autojen ulosajot kyllä on tehty millilleen asvaltin tasoon luiskaaviksi, mikä tuntuu todella nurinkuriselta.
Post a Comment