Total Pageviews

Thursday, October 11, 2012

JÄRVENPÄÄSTÄ PYÖRÄILYN MALLIKAUPUNKI



 Kypärä päähän ja matkaan pyörällä kohti työpaikkaa. Asun Järvenpäässä, joka on  pyöräilijän unelmakaupunki, ainakin voisi olla. Täällä etäisyydet ovat lyhyet, juuri pyörämatkan mittaiset. Unelmakaupungista puuttuu kuitenkin vielä jotain.

Keväällä pyörätiessä on isoja avonaisia haavoja. Pahoja vahinkoja on sattumaisillaan joka päivä, kun etupyörä hurahtaa rakoon ja pyöräilijä lentää katuun. Toivottavasti kuitenkin kypärä päässään. Kevyen liikenteen väylien kunnossapidon pitää olla etusijalla katujen kunnostuksessa.

Talvella joudun puskemaan pyörääni läpi kinosten, vaikka autotie onkin jo aurattu. Pyörätiet pitää avata ensimmäisenä. Meidän asukkaiden täytyy myös tietää, mitkä reitit aurataan ensiksi, jotta tiedämme mistä kannattaa pyörällä yrittää asemalle silloin kun tiet ovat tukossa.  

Sadesäällä puen päälleni sadeviitan, joka on asemalle tullessani likomärkä. Sullon kassiini kypärän ja märän viitan ja kuljetan niitä mukanani koko päivän. Illalla palaan pyöräni luo ja joskus totean, että pyörää on pahoinpidelty, ehkä se on jopa varastettu.

 Aseman läheisyyteen tarvitaan kunnollinen pyöräparkki. Paikka, johon pyörän saa suojaan vartioituun tilaan. Paikka, jossa on mahdollisuus varata lukittu kaappi sadeviitalle ja kypärälle ja muille ylimääräisille tavaroille, jotka autoilija jättää autoonsa odottamaan.  

Tehdään Järvenpäästä pyöräilijän unelmakaupunki.


Kirjoitus Vihreässä vaalilehdessä (Vihreä valo) lokakuussa 2012



2 comments:

Erika said...

Toivoisin myös muutosta reunakiviin. Monessa paikassa reunakivien töyssy on korkea, ja luiskattuna on ehkä yksi kivi, eikä sekään kunnolla asvaltin tasalle upotettuna. Tekninen toimi vastasi palautteeseeni vain että "tämmöinen on käytäntö, eikä sitä lähdetä muuttamaan". Huonot ja kapeat luiskat hidastavat pyöräilyä ja aiheuttavat vaaratilanteita, kun useampi tienkäyttäjä yrittää yhtä aikaa samaan kohtaan.

Erika said...

On hienoa että painotat kevyenliikenteen edellytyksiä. Toivoisin hyvien ehdotustesi lisäksi sitä, että reunakiveysten luiskiin kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Nyt ne ovat monin paikoin huonosti upotettuja, ja vain yhden reunakiven levyisiä. Teknisestä toimesta todettiin minulle että "se on käytäntö, eikä sitä lähdetä muuttamaan". Huonot luiskat tekevät pyöräilystä ikävämpää ja aiheuttavat vaaratilanteita usean tienkäyttäjän yrittäessä osua luiskalle yhtä aikaa. Autojen ulosajot kyllä on tehty millilleen asvaltin tasoon luiskaaviksi, mikä tuntuu todella nurinkuriselta.