Total Pageviews

Monday, November 10, 2014

Avoimuutta yhtiön hallitustoimintaan

Teimme kesäkuussa valtuustossa päätöksen teknisen toimen siirtämisestä yhtiöön ja saimme vakuutuksen siitä, että yhtiön hallitustoiminta tulee olemaan yhtä avointa kuin lautakuntien toiminta. Esityslistat ja pöytäkirjat siis avoimesti kaupungin nettisivuilla asukkaiden, luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden nähtävillä. Huoli siitä, toteutuuko tämä sai ryhmämme Taru Tiusasen tekemään ponsiesityksen, jonka kaupungin valtuusto hyväksyi yksimielisesti.

Tässä ponsi:


Järvenpään kaupunginvaltuusto edellyttää että yhtiöittämisen seuraavassa vaiheessa tutkitaan tulevat sopimukset ja yhtiön toimintamahdollisuudet avoimuuden periaatteen mukaisesti niin, että toiminnan avoimuus ja tiedonsaanti kuntalaisille, päättäjille ja virkamiehille vastaa Järvenpään kaupungin lautakuntien käytäntöjä. Järvenpään valtuusto edellyttää että selvitys avoimuuden periaatteesta ja niiden näkymisestä sopimuksissa ja suunnittelussa tuodaan Järvenpään valtuuston tiedoksi joulukuun valtuustossa.


Tasapainoa kaupungin talouteen

RYHMÄPUHEENVUORO TASAPAINOTTAMISOHJELMASTA 10.11.2014 


Vihreät ovat hyväksymässä tasapainottamispaketin niillä muutoksilla, joita siihen yhdessä sekä kaupunginhallituksessa että ryhmien välisissä neuvotteluissa tehtiin. Vihreät valtuutetut ovat kyllä päässeet vaikuttamaan paketin sisältöön. Olemme ryhmänä kokoontuneet monta kertaa miettimään mitä muutoksia haluamme tehdä ja ryhmien välisissä neuvotteluissa olemme saaneet osan toiveistamme läpi. Valtuustoseminaarissa pääsimme myöskin sanomaan mielipiteitämme paketin sisällöstä.

Iloitsemme kahdesta aika pienestä, mutta tärkeästä kohdasta, jotka toiveestamme tasapainottamispaketista poistettiin. Kunnan Kinon toiminta Järvenpäässä jatkuu. Kaupunki tukee pienellä mutta tärkeällä panoksella laatuelokuvien keskiviikkonäytäntöjä. Vacin leiri 15-17-vuotiaille oltiin lopettamassa. Nyt jatketaan kolmen vuoden sykleissä. Ensi vuonna on välivuosi, sitten leiri Järvenpäässä ja seuraavana vuonna Vacissa. Sitten jatketaan kolmen vuoden kausissa. 

Kipeitä ja hankalia säästöjä joudutaan silti tekemään. Erityisesti ryhmämme toivoo tulevaisuudessa, että kodinhoidollista tukea saataisiin perheille lisää. Se auttaisi sekä vanhempien jaksamista että lasten hyvinvointia. Vähältä piti ettei se mennyt yksimielisesti läpikin.  Ryhmien välisissä neuvotteluissa sovittiin kuitenkin että tilanne tutkitaan ensi vuonna uudelleen.

Vuosi sitten hyväksymässämme kaupunkistrategiassa on kirjattuna arvomme:
ASUKASLÄHTÖISYYS, ROHKEUS, VASTUULLISUUS, OIKEUDENMUKAISUUS JA TULOKSELLISUUS.

Tehdessämme säästöpäätöksiä niitä pitäisi aina katsoa ensisijaisesti kaupunkilaisen, asukkaan kannalta. Mitä nämä päätökset vaikuttavat kaupunkilaisiin ja ennen kaikkea heikoimmassa asemassa oleviin asukkaisiin.

Yksi tärkeimpiä periaatteita strategiassamme on kuntalaisten hyvinvointi, erityisesti lapsiperheiden ja nuorten hyvinvointi ja tuen oikea-aikaisuus.  Hyvinvointia on monenlaista. Perusasioiden täytyy olla kunnossa jokaisen kohdalla, terveyden, talouden, päivähoidon, koulun. Mutta hyvinvointia lisäävät myös puistot, perhekeskukset, monipuolinen harrastus- ja kulttuuritarjonta. Kun joudumme hakemaan säästöjä ensi vuonna ja tulevinakin pidetään asukkaiden hyvinvointi ja etu mielessämme.




Monday, October 6, 2014

Uuden sosiaali- ja terveystalon tunneli


Terveystalon tunnelin rakentamista puoltava puheenvuoroni valtuustossa:

Meidän vanha terveystalo on yli 60 vuotta vanha. Ainakin yhtä vanhaksi tämä uusi terveystalo tulee. Ainakin yhtä kauan toimii myös tunneli. Emme ole siis tekemässä mitään lyhytaikaista päätöstä. Tällä rahalla saadaan turvallinen, esteetön siirtyminen parkkitalosta terveystaloon.

100 metriä on pitkä matka liukkaalla ja sateella. Kaupunkikehityslautakunnassa kysyttiin, voisiko tunnelin  sijaan rakentaa putken maan päälle. Tuon putken kustannusarvio oli samaa luokkaa tunnelin kanssa. Lisäksi se katkaisisi liikkumisen Vaarinpolulla.

Tulevien 60 vuoden aikana voi lisäksi rakentaa maan päälle vaikka kuinka hyviä kulkureittejä. Tunnelia ei voi myöhemmin rakentaa, se pitää rakentaa nyt.



Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti

Ryhmäpuheenvuoroni valtuustossa:

Voin heti aluksi kertoa, että vihreät kannattavat selvityksessä mukana pysymistä.
Keski-Uudenmaan vihreiden yhteinen kanta on että olemme mukana selvityksessä. Kaikki muut paitsi nurmijärveläiset olivat mukana siitä keskustelemassa.
Helpompaa olisi jatkaa, jos ne jäisivät pois, jotka eivät aiokaan olla mukana loppuun asti. 

Kansanäänestys on syytä järjestää liittymisestä. Uskomme, että kuntalaisten ja luottamushenkilöiden enemmistö kannattaisi yhdistelmää Järvenpää-Kerava-Tuusula ehkä myös Hyvinkää. Maantieteellisesti selvää, lisäksi olemme radanvarsikaupunkeja ja alueella on myös sairaala.
Meillä ei ole kuitenkaan mitään sitäkään vastaan, että muitakin on mukana.

Keski-Uudenmaan kunta ei kuitenkaan suurenakaan pysty ratkaisemaan kaikkia niitä ongelmia, joita metropoli tulee ratkaisemaan. Siksi tarvitaan myös metropolihallintoa, joka ottaa huomioon  laajemman alueen tarpeet esimerkiksi joukkoliikenteessä, asumisessa, maahanmuutossa.

Meitä askarruttaa, mitä tehtäviä kunnalle enää jää. Mikä on kunnan tehtävä metropolihallinnon ja soten jälkeen.

Keskusteluissamme totesimme, että kunnan tehtävä on kaikin tavoin huolehtia kuntalaisten hyvinvoinnista. Pitää huoli siitä, että kuntalainen voi kotikunnassaan elää mielekästä elämää. Sen muutakin kuin asumista ja liikkumista. Se on kulttuuria, taidetta, aikuisten ja lasten harrastusmahdollisuuksia, mahdollisuuksia yhdessäoloon.




Monday, September 1, 2014

Talouden sopeuttamisohjelma 2014

KAUPUNGINVALTUUSTO 1.9.2014


Ymmärrämme, että talous on tiukalla. Vika ei ole siinä, että olisimme törsänneet rahaa johonkin. Syy on valtiossa, joka on ottanut meiltä valtionosuuksia pois miljoonia euroja. Siksi jotain on pakko  tehdä, jollain se miljoonien vaje täytyy paikata.

Talousarviokehys paikkaa vajetta leikkaamalla ja lomauttamalla. Silloin maksajiksi joutuvat ne, jotka ovat eniten kunnallisten palveluiden ja tuenkin tarpeessa, sekä kaupungin työntekijät.

Oikeudenmukainen tapa olisi jakaa enemmän kaikkien kaupunkilaisten kannettavaksi tuo puuttuvan rahan osuus. Veronkorotukset, sekä kiinteistö- että kunnallisveron, olisivat oikeudenmukaisin tapa hoitaa tilannetta. Silloin taakka tulisi kaikkien kaupunkilaisten kannettavaksi.

Tulevassa sopeuttamisohjelmassa ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmissa täytyy olla mukana vaihtoehto veronkorotuksista.
Edes symbolinen veronkorotus auttaisi sietämään kovia toimenpiteitä.

Ennen uusia päätöksiä lomautuksista päättäjien pitää saada tietoa tämän vuoden lomautusten vaikutuksista. Paljonko säästöä syntynyt ja onko sen rinnalla tullut uusia kustannuksia? Hyödyt ja haitat täytyy tietää sekä työntekijöiden että palveluntarvitsijoiden kannalta.

Entä työllistämistuen varassa olevat? Heitä ei ole voitu työllistää lomautusten takia. Mitkä ovat ne taloudelliset kulut siitä? Paljonko toimeentulotukea on tarvittu?
 Miten vanhusten hoito järjestettiin?
Entä neuvolapalvelut?
 Miten henkilöstö on jaksanut?
Ovatko sairaslomat lisääntyneet vai pysyneet ennallaan?
Mitä seurauksia lomautuksista on ollut?

Vihreät ymmärtävät taloustilanteen vakavuuden. Haluamme kuitenkin olla tekemässä oikeudenmukaisia päätöksiä siitä, miten tasapaino tässä tilanteessa haetaan.